Monuta

Monuta is een landelijke uitvaartverzorger en -verzekeraar met ruim 100 eigen vestigingen, 7 crematoria, 3 begraafplaatsen en bijna 1,2 miljoen verzekerden. Zij verzorgen jaarlijks circa 15.000 uitvaarten. Monuta heeft meer dan 90 jaar ervaring en weet daarom hoe moeilijk nabestaanden het vaak hebben na een overlijden. Monuta is de steun bij ieder afscheid.

Sellsius en Monuta

Een uitvaartverzekering van Monuta sluit je direct online, of wordt in een advies meegenomen door een assurantietussenpersoon. Sellsius helpt om de ondersteuningsmiddelen van Monuta onder de aandacht te brengen van deze intermediairs. Met passende creatieve concepten en duidelijke off- en online middelen. Van conceptfase tot uitrol op de beursvloer, vertoning op het web of bezorging op de deurmat.

Een herinnering aan een bijzonder afscheid 

December is een maand van gedenken en herdenken. De donkere dagen, gecombineerd met de feestdagen maken het gemis van een overleden naaste of dierbare extra groot. Of de herinnering mooi, door even stil te staan bij het moment. Monuta haakte hierop in met een sympathieke merk(campagne) ondersteunende boodschap voor gasten die in de maand december op een Monuta uitvaart kwamen.

Sellsius bedacht de boodschap en communicatie-insteek en een geschenkje dat symbool staat voor gedenken en herdenken: een kartonnen fotolijstje met daarin een fotokaart met boodschap van Monuta (te verwisselen voor een eigen foto). De actie verwijst naar wietroostmij.nl/herinneren. Een landingspagina met tips om te herdenken en met woorden van troost en steun.

Monuta sympahtieke actie december
 

Wat voor afscheid past bij jou? 

Tijdens een wandeling door een natuurgebied reflecteren hoe je je eigen uitvaart ziet. Inspiratie opdoen en met elkaar in gesprek gaan over de mogelijkheden. Monuta biedt met de campagne ‘Even stilstaan bij een passend afscheid’ deze mogelijkheid. In heel het land organiseerde Monuta inspiratiewandelingen waarbij deelnemers onder begeleiding van een uitvaartverzorger en soms ook een boswachter een natuurgebied ingaan.

Er werd meer verteld over bijvoorbeeld een groene uitvaart, de mogelijkheden van rouwvervoer en hoe je een bepaalde sfeer creëert door bloemen, muziek of licht. Mensen weten vaak niet wat er allemaal mogelijk is of nog helemaal niet hoe ze hun eigen afscheid voor zich zien. Dan is met anderen al wandelend in gesprek zijn, een mooie ongedwongen stap om even stil te staan bij wie je bent en hoe je herinnerd wilt worden. Sellsius bedacht de campagne-activatie, stelde de inspiratiewandeling samen en ontwikkelde een pakket aan in te zetten middelen. Waaronder en set praatkaarten met onderwerpen voor reflectie en over uitvaart.
 

Beursconcept en informatieve krant  

Waarom moet een hypotheekadviseur bij het afsluiten van een hypotheek het ook over uitvaart hebben? “Omdat het onderdeel is van een compleet financieel advies”, vindt Monuta. ‘Want een overlijdensrisicoverzekering dekt níet de kosten van uitvaart’ al denken sommige consumenten dat wel. Om dat goed tussen de oren te krijgen bij de adviseurs, ging het gesprek door een open deur. Want is het wel zo klip-en-klaar en hoe leg je de juiste koppeling in het adviesgesprek?

Sellsius ontwikkelde naast het ‘open-deur’ concept op de beursvloer, ook samen met Monuta ‘M Actueel’ een krant met relevante content over het onderwerp uitvaart. Met een mooie mix tussen beeld, tekst, luchtige en serieuze onderwerpen.

Campagnes lokale vestigingen

Monuta voert landelijke merkcampagnes met zorgvuldig bepaalde, relevante thema’s voor haar doelgroepen. De thema’s van 2016 waren ‘Even stilstaan bij een passend afscheid en het belang van het vastleggen van je uitvaartwensen’ en ‘Even stilstaan bij verliezen, maar nooit vergeten’.
De thematische campagnes worden binnen de looptijd doorvertaald naar contactcampagnes voor lokale vestigingen, clusters en franchisenemers. De inzet van een concept op dit niveau, dient om daadwerkelijk op het thema in contact te komen met de doelgroep, niet landelijk, maar in de eigen regio/vestiging. Dus worden middelen ontwikkeld die aanspreken en aanzetten om actie te ondernemen. Sellsius wordt betrokken bij deze doorvertalingen en ontwikkelt het concept en de uitwerking.

Even stilstaan bij verliezen, maar nooit vergeten

De maanden november en december staan voor Monuta altijd in het teken van gedenken. Mensen delen herinneringen met elkaar en staan stil bij het verlies van degene die er niet meer is. Om nabestaanden in dit proces te faciliteren kwamen we tot drie lokale ‘events’. Het eerste event werd een herinneringslunch waarbij deelnemers samen met elkaar een herinneringsdoek maken. Door met elkaar aan iets gemeenschappelijks te werken, kan dialoog ontstaan tussen de deelnemers. Het tweede event werd een herinneringsconcert.

Mensen worden gedurende de looptijd van de campagne uitgenodigd om een nummer in te sturen waaraan zij een mooie herinnering hebben in relatie tot iemand die zij verloren hebben. Tijdens een herinneringsbijeenkomst in een café of uitvaartcentrum brengt een lokale artiest/band in een gemoedelijke, gezellige sfeer deze nummers ten gehore. Het derde event richt zich op uitvaarten. Alle franchisenemers en uitvaartcentra ontvingen een herinneringsdoos met daarin mooi opgemaakte kaarten. Tijdens een uitvaart kunnen aanwezigen de kaarten meenemen en versturen aan iemand met wie ze een herinnering willen delen.

 

 

Even stilstaan bij een passend afscheid

Om doelgroepen te laten nadenken over hun uitvaartwensen (en misschien zelfs vast te leggen), moeten best wat barrières worden weggenomen. We hebben daarvoor samen met Monuta én muziektheater LOS een laagdrempelig, gratis ‘live concept’ ontwikkeld, in de vorm van een event. Een muziektheater voorstelling, die wordt opgevoerd in het lokale uitvaartcentrum of daarin de buurt zijnde wijk- of buurtgebouw. In de vermakelijke, tragikomische voorstelling van LOS kaarten vier dames met muziek, verhalen en sketches het ongebruikelijke aan: wat wil jij na je overlijden? Ze zetten je aan het denken met hun verbluffende muzikaliteit en hun vermogen geen blad voor de mond te nemen. Van bijzondere en persoonlijke verhalen tot sketches over een huilcursus voor beginners en eenzame dametjes die elke begrafenis bezoeken in de hoop een nieuwe man te vinden. Wanneer een dierbare overlijdt, willen nabestaanden graag een afscheid dat past bij zijn of haar leven. Om niet met vragen achter te blijven, kun je uitvaartwensen vooraf met elkaar bespreken.

Een tevreden bezoeker omschreef in zijn mail aan Monuta het volgende: …”Zelfs ik heb genoten, geschaterd van het lachen! Wat daar op een zeer gepaste enthousiaste manier gepresenteerd werd is niet te beschrijven zo fascinerend, indrukwekkend, en bovenal amicaal en hoe je om kunt gaan met de beleving van rouw. Ik wil hier speciaal de ‘Monuta’ complimenteren om het gedurfd te hebben om hier een avond aan te wijden, het was fenomenaal en dan spreek ik namens velen, want je hoorde na afloop een al lovende woorden.”

Monuta lokale campagne LOS-muziektheater
Bron: Monuta

Prezi presentatie

Naast een audivisuele presentatie ontwikkelde we voor Monuta ook een corporate Prezi template dat zij kunnen invullen en gebruiken bij presentaties. Het is een grafisch ontwerp passend bij de huisstijl van Monuta. Daarnaast ontwikkelen we ook volledig ingevulde en geanimeerde Prezi’s.

De Feyenoord voetbal uitvaart

Een speciale uitvaart die Feyenoord supporters de mogelijkheid biedt om op een ludieke wijze afscheid te nemen van het leven. De behoefte ontstond bij een grote groep trouwe supporters met een groot clubhart en een bijzonder hoge mate van loyaliteit en betrokkenheid bij hun club. Feyenoord koos Monuta om exclusief de Feyenoord-uitvaarten te ontwikkelen en te verzorgen. Sellsius hielp Monuta de onderdelen van deze speciale uitvaart samen te stellen en verzorgde het creatieve concept en de communicatie voor de introductie van de Feyenoord-uitvaart.