Design en marketing trends voor 2018 – deel 2

In navolging op deel 1 met 5 to do’s voor 2018, hierbij de door mij geselecteerde trends 6 t/m 10. Natuurlijk volgen we ontwikkelingen en innovaties op de voet bij Sellsius, dus zijn we met een lijstje aan het begin van het jaar zeker niet klaar dit jaar!

Design en marketing trends 2018
6. Mobile first? Duimen first!

Doordat de telefoons weer groter worden, wordt het steeds lastiger om met je duimpje het scherm te bedienen. Mobiele navigatie wordt daarom in 2018 steeds duimvriendelijker. De struggle op telefoons als de iPhone 6 plus nam dit jaar al flink af door de verhuizing van het Facebook menu naar onderin het scherm. De voorspelling is dat de duimvriendelijkere navigatie bij mobiele websites zal volgen. We wachten dus op hamburgertjes onderin het scherm.

Design en marketing trends 2018
7. Opvallende, heldere kleuren

Heldere kleuren die eruit springen. Je design mag opvallen door middel van kleur in 2018. Duotone zagen we het afgelopen jaar al veel voorbij komen, maar is in 2018 nog steeds hot. En dan het liefst in combinatie met double-exposure. Spotify heeft met deze trend in 2017 de toon al helemaal gezet. Wat was ook al weer duotone? Niks nieuws eigenlijk. Iedereen die een kan Photoshoppen, weet hem al gauw te vinden: de duotone tool waarmee je zwart-wit naar twee kleuren om kan zetten. Maar nog steeds een groot succes. Geef nog wat extra’s door een double-exposure design.

Design en marketing trends 2018 Opvallende, heldere kleuren

 

Design en marketing trends 2018
8. Beweging

Beweging in de vorm van animaties, GIF-jes en cinemagraphs. Bewegende beelden nemen het internet weer over. Ja je leest het goed, de GIF-jes zijn terug van weggeweest! De GIF bestaat uit verschillende afbeeldingen die na elkaar zijn geplaatst om een korte repeterende visual te maken. Daarnaast heb je natuurlijk nog animaties en de cinemagraphs. Een cinemagraph is een afbeelding met bewegende componenten. Een mooie benadering van design die video en foto in 1 beeld combineert. Valt mooi op toch?

Marketing en design trends cinemagraph-trend-6
 
 

 

 

Design en marketing trends 2018
9. Ephemeral marketing/Disappearing content

Ephemeral marketing, say whuuut? Als ik zeg Snapchat, begint het vast te dagen. Ephemeral content, ook wel disappearing content genoemd, is content die verdwijnt nadat het bekeken is (of na 24 uur). Snapchat begon hiermee en werd een groot succes, al snel volgden Instagram en Facebook met de zogeheten stories als vergelijkbare tool. Inmiddels heeft Instagram meer dagelijkse storygebruikers dan Snapchat. Ondanks dat stories niet automatisch op de tijdlijn verschijnen en je zélf eerst actief op de story moet klikken, worden de verhalen op Instagram massaal bekeken. Een campagne van Mercedes Benz voor Instagram Stories bereikte bijvoorbeeld al 2,6 miljoen unieke gebruikers (zie het voorbeeld hieronder).

De Ephemeral content is niet opdringerig, versterkt wel het gevoel van exclusiviteit, dat je snel moeten handelen en de fear of missing out (FOMO) (typerend voor Generatie Z). Daarnaast sluit dit natuurlijk naadloos aan op de trend van authentieke content. Vooral voor bedrijven met een jonge doelgroep is het een extra mogelijkheid om hun business kracht bij te zetten. Voorbeelden om ephemeral/dissapearing content in te zetten als advertising zijn: exclusieve kortingscodes (die maar op 1 dag geldig zijn, zodat je de prospect pusht om de aankoop vandaag nog te doen), of via gesponserde geofilters of lenses (je weet wel, die honden- of varkensoortjes).
 
Design en marketing trens 2018 Ephemeral marketing Disappearing content
 
 

 

Design en marketing trends 2018
10. Focus niet op Facebook

Voor vele bedrijven, o.a. webshops, zorgt Facebook voor de grootste doorstroom naar de website en daarmee aankopen. Een probleem echter is dat een social kanaal nooit helemáál van jou is: als het platform besluit zijn algoritme aan te passen, kan je daar niks aan veranderen. Recent deed Facebook een test in een aantal landen. Ze voegden hier een tabblad ‘Explore’ toe (zoiets als op Instagram). In de tijdlijn kwamen bij deze test alleen nog updates van vrienden voorbij. De posts van bedrijfspagina’s verschenen in het aparte tabblad Explore. Als je als bedrijf nog wel zichtbaar wilde zijn op de normale tijdlijn, dan moest je ervoor betalen. Dat houdt nogal wat in als je een bedrijfspagina hebt.

Gelukkig heeft Facebook aangekondigd dat er geen verdere plannen zijn om deze tests ook in andere landen te doen. Maar het zet ons wel weer even op scherp en hopelijk jullie ook: Facebook heeft de touwtjes in handen. Wees daarom niet afhankelijk Facebook. Als je jouw verkeer of opdrachten via Facebook binnenkrijgt, ben je heel erg kwetsbaar als Facebook besluit zijn regeltjes bij te stellen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je klanten je via ‘eigen’ kanalen bereikt, zoals nieuwsbrieven. Wil je meer weten, kun je ons altijd een berichtje sturen.

Lees meer in het volgende artikel: Frankwatching focus niet alleen op Facebook

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*